.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فاصله ها ، از پژوهش تا اجرا
آب شرب ساري؛ بخوريم يا نخوريم
مسئولان اجرايي آبفاي شهري مازندران مدعي هستند آب ساري تا 98 درصد سالم و بهداشتي است ولي محققان دانشگاه علوم پزشكي مازندران در تحقيقي ميداني نظر ديگري دارند.
آب شرب ساري؛ بخوريم يا نخوريم

مسئولان اجرايي آبفاي شهري مازندران مدعي هستند آب ساري تا 98 درصد سالم و بهداشتي است ولي محققان دانشگاه علوم پزشكي مازندران در تحقيقي ميداني نظر ديگري دارند.

ساري هفته گذشته ميزبان هزاران پزشك و متخصص درباره مواد غذايي سالم بوده است كه به گفته حاضران در همايش از بار فني خوبي برخوردار بود.
خلاصه تحقيق‌هاي همايش كشوري امنيت مواد غذايي و آشاميدني از جمله سوژه‌هايي بود كه نظر برخي از رسانه‌ها را به خود جلب كرد، يكي از اين موارد تحقيقي بود كه توسط سه نفر از محققان و دانشجويان علوم پزشكي مازندران در دو روز همايش ارائه شد و مورد توجه تهيه‌كنندگان كتاب همايش قرار گرفت.
در مقاله‌اي كه ذبيح‌الله يوسفي دانشيار دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي، رحيمه شهرياري دانش‌آموخته كارشناسي بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي مازندران و امير همتا دانشجوي كارشناسي ارشد آمار زيستي اين دانشگاه تهيه شد و مورد تاييد دبيرخانه همايش قرار گرفت آمده است: نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه بيش از 93 درصد ار مردم ساري از كيفيت آب شهر ناراضي بودند.
در اين مقاله تاكيد شد: بيشتر نارضايتي مردم از وجود رسوبات زياد و بالا بودن ميزبان سختي آب است كه پيشنهاد مي‌شود يك واحد تصفيه خانه آب براي بهبود خواص فيزيكي و ظاهري آب در شهر تاسيس شود كه اين امر بي‌شك افزايش سطح سلامت و رضايت‌مندي مردم را به دنبال دارد.
در اين تحقيق عنوان شد كه بيش از 91 درصد از مردم ساري از آب لوله‌كشي شهري و 85 درصد از افراد فقط از آب بطري شده براي شرب استفاده مي‌كردند.
بيش از 52 درصد افراد روش خاصي براي تصفيه و ضدعفوني كردن آب لوله‌كشي شهري استفاده مي‌كردند كه از اين تعداد 39 درصد آنها از روش جوشاندن و 12 درصد ديگر از دستگاه تصفيه آب خانگي استفاده مي‌كردند كه تقريباً 93 درصد مردم از وضعيت كيفيت آب ناراضي بودند.
بر اساس پاسخ به پرسش مربوطه بين استفاده از آب لوله‌كشي شهري و بيماري‌هاي مرتبط با آن با توجه به رابطه p= 0/01 ارتباط معنادار آماري مشاهده شد.
اين محققان كه تحقيق خود را بر عنوان بررسي ميزان رضايت‌مندي مردم از كيفيت آب شرب شهر ساري در سال 88 تهيه كردند تحقيق حاضر را از نوع روش توصيفي ـ پيمايشي انتخاب كردند كه در نيمه دوم سال 88 در شهر ساري انجام گرفت و به جمع‌آوري نمونه‌ها از طريق پرسشنامه پرداختند.
در اين تحقيق براي نمونه 197 نفر محاسبه شدند كه با 95 درصد سطح اطمينان اين تحقيق استخراج شد.

*ممكن است اين تلقي رواني باشد
مشاور وزير نيرو و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور كه براي شركت در مراسم معارفه مدير عامل شركت آب و فاضلاب شهري مازندران به ساري سفر كرده بود در جمع خبرنگاران حاضر شد.
سيد مهدي ثمره هاشمي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اين استخراج علمي و تحقيقي و تفاوت آن با نتيجه آزمايش‌هاي كارشناسان آبفاي شهري بيان داشت: ممكن است يك تعدادي تلقي رواني باشد.
وي با اعلام اينكه كاملاً آب در كشور از نظر بهداشتي آزمايش مي‌شود، تصريح كرد: بر اساس نتايج آزمايشگاهي مشخص شد تاكنون در شهرها بيش از 98 درصد و در روستاها بيش از 90 درصد آب شرب سالم و بهداشتي است.
ثمره هاشمي درباره كارهاي مشترك دانشگاه علوم پزشكي و وزارت نيرو نيز گفت: اين همكاري‌ها براي انجام انجام آزمايش‌هاي فني درباره كيفيت آب همچنان ادامه دارد./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شهروند ساروي 25 مهر 1389
با سلام
اصلا نيازي به پژوهش و تحقيقات ميداني نيست. فقط كافي است كه آقاي وزير و مشاورانشان يك عدد دستگاه TDS كه سختي آب را اندازه گيري مي كند و قيمت آن هم كمتر از 10 هزار تومانه تهيه كنندو آن را داخل يك ليوان پر از آب شهر ساري بگذارند . پس از كمتر از 3 دقيقه خواهندديد كه سختي آب ساري بيش از 980 است. در حالي كه سختي آب بايد بين 70 تا 150 باشد. من به عنوان يك شهروند كه تحصيلات آب و فاضلابي ندارم و در اين حيطه هم فعاليت نمي كنم اين را مي دانم. چرا بعضي از مسئولين خودشان را به كوچه .... مي زنند. بياييد به فكر فرزندانمان باشيم . از ما كه گذشت...
نا شناس 25 مهر 1389
واقعا آب ساری افتضاح و بد مزه است. کسانی که در خانه منبع ذخیره آب دارند بعد از 3 ماه می توانند رسوبات کف منبع را ببینند کاش عکسی از آن می زدید.
نا شناس 25 مهر 1389
بازهم باید ممنون دار آقای شجاعی باشیم که مجوز و بودجه تصفیه خانه ساری را گرفت و خودش پیگیر راه اندازی هرچه زودتر این مهم برای شهروندان ساروی است. کاش مسئولین اجرایی کمی جدی تر و دلسوزانه تر کار می کردند.
نا شناس 5 آبان 1389
با تشکر از کسانی که چنین تحقیقی را انجام داده اند البته بایستی در این خصوص تحقیقات گسترده ای انجام گردد.
نتایج این تحقیقات بایستی به دست مدیران برسد تا اجرای شدن تصفیه مطلوب شهرستان ساری در الویت قرار گیرد.
البته میتوان تحقیقاتی پیرو این تحیقق انجام داد که صحت این موارد را بیان نمود مثلا عواقب مصرف آب شهر ساری و مقایسه آن با نقاطی که آب شرب مطلوبی دارند. تا بتوان به مسئولان ثابت نمود که نبایستی "خطی بر واقعیت حاضر" آب شهرستان ساری نمود.
سامی 8 تير 1390
با تشکر از چنین تحقیقی
امیدوارم مسئولین به فکر و چاره اندیشی درخصوص آب شهرستان ساری بیفتند.
سیاوش عبدالهی 13 فروردين 1392
با سلام ضمن تبریک سال نو و تشکر از کار تان اگر ممکن است پرسشنامه این تحقیق را برایم ایمیل کنید . چون من نیز کاری مشابه کار شما در خراسان شمالی انجام می دهم. با تشکر عبدالهی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.992 seconds.